Bunbun


Graduating applied geology student of University of Malaya, Kuala Lumpur. Married to a cute husband. Currently 22 y/o. Some older opinion might no longer serves as mine

Friday, August 26, 2011

Mari belajar basic piano/keyboard bersama bunbun ohyeaah! [very basic I tell youuu XD]



first of all, aku nak jelaskan sesuatu. kenapa macam ramai yang bunyi macam serius je bila komen dalam entry spontaneous thursday semalam tu? to be exact untuk statement yang I think I'm pregnant tu? tak ingat? baca sini LINK LINK LINK. alahaaaii bukan aku yang pregnant okay. sebenarnya aku ada insert hyperlink ke entry lama aku. dan cuma incik ali je yang perasan rupanya (?) BAHAH. 




and secondly untuk entry wordless wednesday. haha SINI SINI SINI. keyboard dan gitar tu bukan aku punya ohkayy. aku tak reti main pon sebenarnya kakakahh. tapi aku ada basic jugakla untuk keyboard tuh. dan setakat ni aku cuma reti main satu setengah lagu je. har har. sebab budak gemok balik raya kan, tu yang dia angkut semua balik rumah. merasa jugak aku pegang keyboard hok hok. 






anyway, ini bukan tutorial dan aku takdelah pergi formal class ke. so kalau salah, diam je taw HAHAHAHA. I have a very high pride XD






ah okey! jom mula! ^___^



seperti yang korang tengok kat bawah ni,



korang kena faham pembahagian octave ni. octave tu apa? jangan tanya aku. aku bukan orang muzik HAHA.  yang penting standard piano/keyboard selalunya ada lima bahagian. dan makin kekanan octave tu maka makin tinggilah octavenye okay (sori aku guna english sebab dah biasa. PPSMI lah konon XD) 





selalunya orang akan main yang tengah-tengah tu; macam bawah ni


dan kalau ke kanan maka bunyinya makin nyaring. kalau kekiri pulak bunyi dia makin rendah. rendah macam suara orang laki gitewww HAHA. oke abaikan contoh merepek =,=






untuk faham pembahagian octave ni sebenarnya korang kena tengok black key tu je. 


dua tiga dua tiga dua tiga. ahhh sila tengok gambarajah kat atas kalau tak faham okey. tak pon tengok je gambar first tu. kan aku dah buat garis putus-putus tueee BAHAH



next!



jom kenal white key dan black key pulak. 



white key ni ada tujuh not okey. which is A, B, C, D, E, F dan G. tapi! tapi dia tak start dengan not A taw. alahaii apekeletchumi sangat aku tulis ni kan hahaha. 






untuk permulaan setiap octave dia akan mula dengan not C. 

lepas C, mestilah D kan?










lepas tu korang tengok black key antara not C dengan D tu. 

mengikut kepahaman aku, 
nama dia C sharp sebab dia selepas C = bunyi lebih tinggi dari C; dan
nama dia D flat sebab dia sebelum D = bunyi lebih rendah dari D









macam tulah seterusnya, 

lepas not D, not E pulak. 








lepas not E, not F dan not G pulak







lepas not G, barulaaaaaaahhh not A. ingat! dia mula dengan C dan bukan A taw. hukhuk





dan sampailah not yang terakhir, not B. B for bunbun yeayy!




so, walaupun ada lima not C atas sesuatu piano/keyboard, each akan bagi bunyi yang berlainan okey!




tu je paling basic yang kita kena tahu sebenarnya. kalau korang faham, bolehlah korang test kefahaman korang kat sini atau sini. (link untuk online piano)




cuba main lagu HAPPY BIRTDAY yang paling simple ni =,=

G G A G C B | G G A G D C | G G G^ E C B A | F F E C D C




take note yang ada binatang G^ tu. tu maksudnya not G dari higher octave. haha. kalau tak faham silalah tanya. tapi kalau tak tanya pun takpe sebab aku pon bukanlah reti sangat agagagaga XD




p/s: lepas tu korang bolehlah main lagu merdeka ke lagu raya ke pulak. HAHA

24 comments:

muhamad hanif said...

ohhhhhhhhhhhhh..




aku







memang









tak










phm








































okbai.

difficult easy. said...

pandainya bunbun!

Munifah♥ said...

suka gila dengan alat muzik ! wuuhhuuu

saya cello191 said...

bestnya...
sy buta muzik..=.="

Jue said...

Wah bunbun reti main piano eh..suke suke..i lap u lah!

Jue reti skit2 je. Gitu2 je la..suatu hr nanti aim nak reti main piano betul2 =)

Far8 budak baik said...

key dy cam lebih kurang
main gitar je kn bunbun??
huh..
macam boleh je aku nk try..
mesti bebelit tgn aku nnti..
hahaha

Rafidah Farhana said...

Aku dah le suka piano. Jatuh hati dgn laki main piano. Tapi aku tak reti. Bila tgk kau cerita macam ni aku rasa nak heret kau datang datang sini ajar aku sekarang ! Grrr.

teha said...

bestt nye kalu pandai maen piano.. hehe

btw , selamat hari rye :)

Danial Razak said...

satu-satunya alat muzik aku pandai main ialah kerinciing yang segi tiga tuh....hahahaaaa..piano jangan harap..takat tekan2 jadi bunyi sumbang boleh lah..=P

Lea IsNaw! said...

cik bunbun
mainkan lagu utk lea satu!

budakijaupendek said...

nice entry!
bunbun, selamat menyambut hari raya =)

iMBobo said...

iMBObo pandai main lagu twinkle2 je..hehe

Asyila Zainuddin said...

haha.. takde piano la nak dipraktikkan.. ngee..

ciK LyndaWawa igUana said...

saya selalu main lagu happy birthday start dari C

Cik Domo said...

umagaii bunbun!! seyes!! kite suka..bru kite paham..
da lama nak blaja =.=

next tutor pleaseeee...

kasi not lagu2 pon besh! XD

~bUih-bUih ciNta~ said...

sangat bagus...besh alo pat main.tbe2 rasa mcm dh pandai sikit...hihi;)

einz miszmessy said...

bunbun amek kelas muzik kew???

einz miszmessy said...

bagusnye...ajar einz main ea.....satu lagu pun...hahaha....

sifu im said...

menatang ape piano ni..aku x penah men pon tau..haha..klu men gitar tu, ajim la gak

sleeping_maniac90 said...

hahah tq bunbun...
basic2 nih seng lg nk fhm..
y ssh nk fhm ialah nk bca music note... =.=" haishhhh.. haha

nur aminalia said...

aq pena gak try men. tp entah ape yg jadinye.. wahahaahha

z a z a said...

awak main piano ke?
saye dulu2 waktu sek main piano n kene perform kat depan org ramai.
tp semenjak msuk college ni.
hihii..
x stop.
sayang nyeee

ILA HonEyBuNNy said...

hehe..kawan baik ila pandai main piano...

dia duk ajar main,tapi xreti2 jugak..ehheh

Izzaty Ishak said...

Waaaaah ada cikgu piano la kat sini.


Zaty dulu ada belajar piano tapi tapi tapi, err