Bunbun


Graduating applied geology student of University of Malaya, Kuala Lumpur. Married to a cute husband. Currently 22 y/o. Some older opinion might no longer serves as mine

Saturday, May 14, 2011

NASYID : Devotees di hati cik bunbun PART I *pengenalan*

Back in year 2006, kalau kau orang cari “DEVOTEES” dekat memane search engine, for sure kau orang akan jumpe benggali-benggali yang buat upacara semayang. Bhahaha. Kelakar betul aku masa tu, terkulat-kulat cuba nak memahamkan apasal benggali ni yang keluar. Masa tu aku innocent lagiks okeyh bhahaha nak carik gambar-gambar kumpulan nasyid devotees sebab nak simpan personally kikikihhh alaaa malu la aii. Wakakaka XD


Now, in 2011 nama DEVOTEES ni semakin gah di persada nasyid negara eceehhhh. Dan tentunya mempunyai peminat tersendiri terutamanya seperti cik bunbun haha cik bunbun hokaaayyy kuikuikui. Bukak page mereka kat facebook fuyoooo sampai doplohlapanribulebehhh fuyooo kalah aku kannn huahaha dasar tak popular camtulah kan. Kesobkesob. Bila mereka dah popular ni, maka peminat yang meminati sejak di awal kemunculan mereka ni mulalah terbangga bangga sekali kononnya macam hey-tak-rugi-aku-minat-kat-diorang-dari-dulu kuangkuangkuang XD



Dari atas : muhammad, syauqi, halim, adi (memang susun ikut kepanjangan nama ehhh ehh ehh??)



SEJAK BILA MULA MEMINATI DEVOTEES

So basically cerita dia macam ni, aku memula dengar lagu diorang dekat radio IKIM. Aku rasa lagu MAHAR CINTA kot haha tak ingat dah . I was so mesmerized by the song okay! Lirik diaaaaaaaa music arrangement diaaaaaa dan for sure lah vocal diaaaaaa kan hukhukk =D so kira macam cinta pandang pertama la kan huakakaka.


But then aku still taktau kumpulan mana tu sebab aku tak dapat tangkap nama kumpulan tu bila DJ tu cakap. Just that aku tawu yang diorang tu kumpulan baru. Then tup tup keluar iklan kat tv! Iklan album first diorang tu. And I was soooooo eksaited macam; “hei ni la lagu kat radio hari tu!!! Heiheihei!!” hahaha Whatthecrab =.=


LEPAS TU AKU BELI ALBUM DIORANG TU. HABIS CERITA.


Tapi yang penting aku beli kaset la bukan cd la hahaha. Ohh bunbun kat zaman mana kau hidup. Haha. Tapi best what dengar kat kaset. Best gilaaa lelagi time nak tunggu dia pusing dekat lagu first bila lagu dah habis. Hegegege. This was back in 2006 =)




Album pertama devotees (2005 kalau tak silap aku)



KENAPA MEMINATI DEVOTEES

Kehkehh. Part ni yang susah sikit nak jawab. Boleh tak nak cakap aku suka sebab aku suka takde sebab laen. Haha.


Okelah fine. At first aku sebenarnye terpikat dengan vokal adi akmal tehehe vokal bukan rupa okehhh. Hakhak. It was since the first time aku dengar lagu mahar cinta. And adi had brought the song truly well sampai aku jatuh cinta hagagagagaga. This is not the only reason.


And the tahap keminatan tu develop bila aku beli the first album. Bila dengar satu album you can be sure yang kumpulan ni sangat unik. By unique I mean that dia tak sama dengan kumpulan lain. They have what people call “versatility” agagaga. *lepas ni boleh suruh devotees belanja aku makan kakakakahh* yeahh and this is not all. (aku rase boleh tulis lagi sepuluh perenggan huahaha)


Back then in 2008 (kalau tak silap aku), Devotees has come out with a mini album for motivation. And through this baru aku tahu rupanya bukan adi je ade suara best tapi sebenarnya they all can sing hahaha. I mean like the true entertainer. Not just as a singer. Halim can compose bunch of real great songs, syauqi is a really fun guy with wonderful voice and Muhammad sure can play the bowling dan jadi juara longkang haha gurauguraugurau maksud aku he sure can write beautiful lyrics =)


We are going to the fourth paragraph hahaha.


Tapi back then, aku tak berapa kenal sangat mereka mereka ni. Cuma tahun ni la that I got banyak opportunity jumpa diorang. Aku boleh tulis part 2 dengan part 3 kalau nak cerita ni je hahakuangkuangkuang. Tapi as summary, ecehhhassummarykonon, mereka ni sangat peramah dengan peminat sampai kekadang aku rase dengan layanan diorang aku rasa macam duduk dekat kerusi VIP walaupun sebenarnya aku sorang je yang rasa macam tu hagagagagaga. XD


Boleh tak kalau aku nak cakap aku suka devotees sebab PA mereka sangat comel huahuahuaaaaa. Wadahhiburanterkini~ eh tetiba. ß slogan nasyid.fm sebab PA dorang adelah seorang DJ yang mempunyai seketul iphone4. Sila faham okeh perempuan mata duitan memang suka tengok iphone4 whatthesquid hukhukhuk. =.=



PENERIMAAN TERHADAP MEREKA YANG TURUT MEMINATI DEVOTEES


Haha kalau masa aku form 2 dulu, silafahammasatahun2006akubaruform2 hukhuk, satu kelas tawu aku minat gila dekat devotees. Haha. Sampaikan kalau ada permintaan lagu dekat siaraya (the place where pengumuman is made) mesti akula tu orangnye yang mintak lagu-lagu devotees. Kehkehkeh.


And then adela beberapa orang best fren aku yang terikut-ikut jugak. Ada yang suka HALIM sebab she said yang suara dia best, key tinggi. Ada yang suka MUHAMMAD sebab she thought that he is cute. Hahaha mampuihh aku kalau Muhammad baca ni. Hegegege. Kalau aku? Aku?? Aku mestilaaa suka ADI. Kuangkuangkuangg alaaaaa malulaaa aii wakakaka. Ahaha suka gila suara ADI hikhikhikkk dahmasukdahmodegedikakuni haha.


But then one of my dormmate masa aku form 3 terpengaruh dengan aku, minat dekat adi jugak. Dia kata suara adi best, comel pulak tu orangnya dan dia kata dekat aku macam ni “aku nak minat adi jugak boleh taaak?” hahaha tak marah tau aku sampai taknak cakap dengan dia. Jeles punya pasal huakakaka haha lawak betol. Tapi sekarang aku dah tak kesahlaaa sebab dulu memang aku berangan je nak kawen dengan adi whatthesponge hahaha. Sekarang dah tak daahh so I dah tak maen jeles-jeles ni okay.


Aku memang suka mempengaruh orang dengan benda-benda yang aku suka ni. Sampai dekat PASUM pon aku pengaruh my tutormate hahaha. I was sooo happy okay bila kawan aku jumpa aku and then dia cakap, “eh bun, aku suka kot devotees ni lelagi lagu MAHAR CINTA ni”. (masa ni album baru belum keluar). Dah macam PA devotees dah aku ni sebab semua benda pasal devotees nak kene report kat aku hahaha . I was like, “best kan best kan best kan” haha =D




Album kedua devotees (2011) percaya tak percaya aku berjaya pengaruh kengkawan pasum aku beli album ni hakhakk hebat tak hebat tak. *waklu*


Here are some link yang aku jumpa untuk kau orang lebih faham sebab aku memang fail bab bab tulis entry berfakta ni so insyaAllah link link kat bawak ni memang penuh berinformasi ahakhakk.

http://www.facebook.com/devotees.nasyeed?sk=info (facebook page)

http://www.devotees.com.my/ (official website)

http://www.reverbnation.com/devotees (reverbnation)

http://www.jakim.tv/videos/nasyid-tv-devotees.php (episod nasyid tv yang disiarkan pada setiap hari Jumaat tv2 kalau tak silap aku – Jakim tv)


seterusnya, facebook mereka dan blog. Try lah add kalau-kalau tak penuh lagi nanti diorang approve lah tu haha adoii awek berkepok nak add tuuuuuuu =.=


-muhammad-

http://www.facebook.com/muhammad.mt

http://muhammadmt.blogspot.com/

-syauqi-

http://www.facebook.com/ibnu.kashim

-halim-

http://www.facebook.com/halimdevotees

http://abdhalim-ahmad.blogspot.com/

-adi-

http://www.facebook.com/profile.php?id=810911771



link blogger laen yang cerita pasal mereka ni aku jumpa satu je. Nahh amekaw

http://firahumaira.blogspot.com/2011/01/berjalan-tanpa-henti.html




bila tengok gambar-gambar kat facebook page diorang tetiba jumpa gambar ni





Hahahadoi segan aku buat senyuman darlie kat situ haishoo. Tak tahulah dari kamera sape. Mata aku mesti kene cover kot kot tak bagi orang cam aku. Bila ingat-ingat balek sebab insiden hitamkan mata ni la yang buat dorang kenal aku sebagai cik bunbun haha whatthecrab XD


Penat kot taip entry ni hahaha. Kita sambung part 2 pulak yeeee hehhehh!

2 comments:

Miss EZ said...

fuyoo bun...panjangnye..waa da tau rhsia..haha..lawak gler kisah bun ni..

cik bunbun said...

rahsia ape? rahsia ape??? haha adoi