Bunbun


Graduating applied geology student of University of Malaya, Kuala Lumpur. Married to a cute husband. Currently 22 y/o. Some older opinion might no longer serves as mine

Wednesday, May 5, 2010

Cerita MATEMATIK zaman cik bunbun sekolah dolu-dolu.

Secara jujurnya, sebagai kanak-kanak yang normal dan tersangat normal, memang dari kecik lagi aku memang LEMBAB bab bab mengira ni. LEMBAB bukan LEMBU oke! Hakhakk:D macam bangga disitu muahahaha:D errr. Faktor genetik mungkin?


Kalau satu tambah satu kujawab sebelas. Ekekekeke;P oke tipu jek. Takdelah bodoh sampai cenggitu muahaha:D Sekarang, marilah kita bersama-sama mengimbau kenangan hidup aku bersama subjek bernama matematik yang sangat ku ‘chenta’ :D muehehehehe!


---------------------------------------------------------


SATU


Dulu masa kita kecik-kecik, cikgu ajar kita tulis nombor tu dalam kotak. Kalau difikirkan, makin kita besar, makin kecik kotak tu. Kalau tak percaya cuba cek buku latihan adik kau orang. Hehhhh. Kemain gedabaknye kotak tu. Ahaks;P.





Yang A tu saiz kotak buku matematik masa tadika. Yang B tu saiz kotak buku matematik masa sekolah menengah. Penat aku lukis kotak ni guna paint. Baek aku skan je buku matematik tu. T__T


Dan sekarang, bila dah besar, dah tak kesah dah pasal kotak-kotak ni. Hentam jek tulis langgar kotak tu. Betul takkk paklong maklong? ;)


DUA


Dulu masa kecik-kecik cikgu ajar kita tambah tolak






Kalau kosong nak tolak satu tak boleh kita kene pinjam dekat sebelah. Lepas dah pinjam, lima tu dah jadik empat. Lepastu baru boleh tolak. Kalau tambah lagi senang macam secebis kek. Apekah? Haha!


Sekarang, dah besar-besar ni, HEI KALKULATOR KAN ADA. Hakhakk! :D



TIGA


Dulu masa kecik-kecik cikgu ajar kita darab. Lepastu mesti kena hafal sifir. Siapa tak hafal kena berdiri atas bangku. Hukhukk. Secara jujurnya, aku tak pernah hafal sifir enam dan yang selanjutnya. Hahahakkk! Kan aku dah kata aku lembab sikit bab mengira ni.


Psstt.. kalau hafal sifir sepuluh aku hebat gila! Wakakakakakakaka! :D



Tapi yang peliknya, aku tak pernah ada memori kena berdiri atas bangku. Aku pon tak pasti macam mana aku boleh sebut sifir tu padahal aku tak hafal T__T. nak kata aku hebatlah tuuuu. Agagagagaga:D



Lepastu aku suka buat jadual sifir macam ni. Senang bila nak buat latihan. Hahahakk! Ni sebab kes tak hafal sifir la ni. Bahahaha!


Sekarang, bila dah besar-besar, again, HEI KALKULATOR KAN ADA. Bahahaha!


EMPAT

Dulu masa kecik-kecik cikgu ajar kita BAHAGI macam ni. Mesti kena buat rumah dia bla bla bla. Sekali lagi kena rujuk jadual sifir tu sebab tak hafal. Bahahaha!



Sekarang, bila dah besar-besar, again, HEI KALKULATOR KAN ADA. Bahahaha!



LIMA


Hah. Cepat teka apa menatang di bawah ni. Hahahakk! Kalau kau orang kata bende ni taik itik ketul ketul memang nak kene penyepak sorang sorang sampai Denmark sana aku sepak wakakaka!




Ohh. Aku sungguh berbakat melukis menggunakan paint T__T ini sempoa ye jangan tak tawu. Hahahakk.


Aku tak pernah tawu macam mana nak kira guna sempoa ni. Hahakk. Selalu guna buat kereta je main tolak tolak tedybear atas tu muahaha:D Sekarang ni ada lagi ke orang guna sempoa? HEI KALKULATOR KAN ADA. Bahahaha!


ENAM


Oh ye, dulu masa sekolah rendah cikgu pernah suruh buat duit guna kertas. Lepas tu, masa kelas matematik, kita maen jual-jual. Masa tu darjah tiga kalau tak silap aku.


Aku sungguh lembab mengira duit baki untuk diberi kepada pelanggan. Hakhakk! Yelahh, dah cikgu suruh congak-congak je. Sifir enam pun aku tak hafal cikgu suruh aku congak. Cuba kalau cikgu bagi aku guna kalkulator ke… Bahahaha!


TUJUH


Bila dah masuk sekolah menengah, again, matematikku masih sangat lembab disitu ye. Hahahakk! Tapi aku tak tawu kenapa aku buleh dapat nombor satu dalam kelas. Muahahaha:D caittt! Form 1 je ponnn wakakakaka:D



Masa form 2 aku pernah dapat D untuk matematik. Sampai hari ini aku ingat markah aku masa tu 53 je. Ahak ahak ahakk. Sungguh tak logik untuk aku oke. Buat malu eden je. Dahlah kelas first markah cibai cibai.



Kalau periksa pertengahan tahun aku buleh terima jugakla. Masalahnya disini, ini periksa ujian prestasi 1 oke! Soalan paling senang dalam setahun dan aku buleh dapat 53. Whattttt ?!!! hahahaha!


Nak tawu kenapa markah aku sangat teruk? Sebab masa aku jawab ujian aku tido padahal belum habis jawab T__T dan juga dannn.. aku buleh pulak lupa yang kalau equation tu ada tolak dengan darab kena selesaikan darab dulu. Wakakakakaka! BODOH! Oppssss. Tercarut pulokkss. Muahaha!


Sejak hari itu, aku tak akan tido masa periksa selagi belum siap dan selalu aku pesan dekat orang duduk belakang aku, kalau aku tido masa jawab soalan sila sepak kerusi aku kuat-kuat. Uhukhukk. Tapi seingat aku takdepp yang pernah buat macam tu. Agaknya takut aku dapat markah tinggi so biarkan je la aku tido puas puas. Wakakaka! ;P


Aku siap tampal lagi kertas matematik yang markah 53 tu dekat dinding sebelah katil. Biar jadik pengajaran siapa suruh tak ulangkajik. Dan itulah kali pertama dan terakhir aku akan dapat markah seteruk tu. Yeayy! Sila contohi perangai yang suci murni ini oke. Miahaha!


LAPAN


Matematik ni jugak pernah aku gunakan sebagai sebab untuk cengkelat bila nak ponteng sekolah. Ahakhakk! Ni lah masalah budak bijak. Wakaka:D ada je akal.


Dulu masa form 1 form 2 aku tak suka duduk asrama. Mencik hokayy!! Kadang-kadang kalau tensen sebab homwek bertimbun pon aku balek. Uhuk. Selalu suruh mak aku ambek bawak balek padahal sakit sikit je pon. Huakaka. So, mak aku marahla kann. Lepas tu, aku buat-buat tanya soalan matematik dekat mak. Kunun-kunun bagi dia lembut hati. Muahahahaha:D




Aku tanya soalan angle angle ni la. Naseb baek mak aku dah ajar matematik masa tu. Hahahahahaha! Sungguh geliga otakku ini. Lalalalalala:P


SEMBILAN


Lepas dah masuk form 3 baru aku insap sikit. Nak PMR lah katekann. Hakhakk:D barulah sebuk aku mencari-cari kawan aku yang hebat-hebat ni mintak tulung ajarkan. Tehehehehe:D sampai hari ni aku sayang kau orang; ZAHRA, IZZATI. Dua heko ni la yang selalu dop ajar aku yang lembab ni. Muahaha:D



Betul ke equation ni? Aku maen hentam je. Huakaka!

Pada masa itu barulah ku rasa sungguh seronok buat latihan matematik banyak banyak di library sambil dop mengusha incik si dia. Hahahakk! Ohkayy! Salah tujuan duduk dekat library sebab nak mungusha T__T marilah contohi beramai ramai T__T bahahaha!


SEPULUH


Bila dah form 4 form 5 barulah math aku mantooppp. Lagipun bila dah besar-besar ni baru kita buleh kira guna kalkulator kan. Dulu masa kecik-kecik semua kena kira manual T__T uhukhukk. Subtopik yang paling susah iaitu, MATRICES, pon aku dop carik cara nak selesaikan dekat youtube. Haha! Ohhh, terima kasih teknologi :DD



Tapi kan… tapi… prestasi add math ku masihlah teruk. HAHAHAHAHAHA. Kesimpulannya, aku memang lembab bab kira-kira ni. Hailaa hailaaa. Cemane nak sambung belajau ni semua bab kira-kira ni aku dah lama campak tepi sejak dua menjak tiga menjak aku tandatangan sijil berhenti sekolah. Huakaka!


Siapa hebat matematik tulung bagitawu betul tak aku jawab ni. Hahaha! Mengong sudah otak ini T__T. baru soalan indices. soalan log memang tak pernah lepas. Huhuhuu!


---------------------------------------------------------



Tamat sudah cerita MATEMATIK. Kenalkan, inilah watak utama entry ni, INCEK KALKULATOR! Bahahahaha!





Kalkulator kesayangan aku. Sungguh banyak sticker yang tak melambangkan kematangan. Hahahaha! Tapi semua sticker sudah aku cabut sejak patah hati T__T rujuk entri ni. Dan sekarang, jangka hayat dah berkurang. Bateri dah nak mampos. Huhuhuu!


p/s 2 : tiba-tiba aku teringat rancangan SITI SIFIR. Muahaha:D rancangan yang ajar ‘dueee darab dueeee, empat!’ hahahakk!

p/s : kalau kita tak suka subjek tu pon kita kena suka jugak. Barulah buleh jadik macam aku. Huakaka. Eh ada kene mengena ke? T__T




sekian;)

17 comments:

NuR said...

hahaha...markah math aku paling teruk 59% kire hebat sikit en?en? tapi kalo admath aku tak mampu nk taruk markah kat cni pasal 'banyak' sgt..t ko jelez plak..wakaka..aku rase nak jemor otak aku kasik cair sket... pasal aku pun da tak hingat camne nk mengire.ahakz:P

koru said...

wah,kini cik bunbun sudah bergeliga!=)

╚► capital S hana ◄╗ said...

haha .
adoi~
math mmg best tp otak ira bkan otk kire2

♥ shiMawar ♥ said...

wawa..kita ni mmg byk prsamaan le bun2..sis pn TAK SUKA Matematik!!! serius!!!!

plg benci Maths..dulu pernah kena panggil dgn cikgu Maths masa Form3..die tya knp markah Maths sis teruk sgt..sbb msa Form1 n 2, cemerlang jek.. (konon2nye le)

yg peliknye, sis xjwb ape2..sis nanges jek msa tu..smpi cikgu tu pn xtau nk kata ape dh..haha..lawak plak bila igt balik.. :p

tp till now, sis tetap benci Maths..

p/s : mtk maaf byk2 cikgu2 Maths ku.. (T__T)

syue said...

wahhh. wahhh. kelakar je entry pasal math ni. hahahaha. sukeee <33

dulu kite mase skola rendah pn bengap jugak! wakakakaaka. pena suruh mak siapkan keje skola. whatTHEfish? hiihihhi. pstu ayah kite marah sbb kite malas ^^. pstu kite merajuk, kite conteng buku matematik darjah 3 tu! hahahahahaha. tp seronok kan bljr matematik ni sbnrnye? :D dulu cikgu math cakap siapa tk hafal sifir masa time die pggl, siap laa kene bantai. oleh sbb kite takut kene bantai, kite pn hafal smpi dh pro. sekali nama kena panggil, ckgu suruh baca sifir 1 okey! SIFIR 1. hahahahahaha. tp, thanks la kt ckgu tu buat kite igt sifir smpi skrg. hehehe.

*pnjg tk komen ni? lebih lak syue ni. hehe.

miss lolly a.k.a luvfareda said...

hohoi.

me lemah dalam mate

T_____________________T

jaytea abdul said...

ouh.. jaytea juga flunk bab2 math ni ouh.. bru je habes paper math.. tp esok ad lagi +_+

zida said...

wahahaha best stori kau. aku suka gila math. ketat ketat suka! cuma add math je gila lembab. hahaha

encik tikus said...

rindu dekat sekolah :(

cik bunbun said...

@NuR

hahahakkk!
nak celen aku plak. hahahaha:D

bh said...

ouh matematik..dajah satu je kotak besar..masuk form 4 math itu umpama neraka..selamat SPM lepas..sekarang Alhamdulillah boleh mengira

cik bunbun said...

@♥ shiMawar ♥

kekekeke;P
a'a byk betul persamaan kita. hahahaha.
sayang sis lebeylaaa. muah muah:D

cik bunbun said...

@syue

hahahahahhaha!!
ni tulis komen ke tulis entry syue.
bhahahahaha!!

cik bunbun said...

@zida

hahaha. betul.
math sukaler bila nak SPM tu
tapi add math macam susah bebenor haihh. hahaha

syahira ariff said...

agagaga
hebat nye bunbun guner you tube blaja math
syaira dulu bukak utube nak tengok klip video artis nyanyi jer
ahakss

dulu syaira ta suka math
tapi bila daa lamer2 terjebak dengan math terutamanya masa kena praktis addmath dkt2 spm dulu,trus jatuh cinta
i love mathmode n addmath!!
agagagagagaga

rossoneri said...

benci matematik..tetapi matematik itu sentiasa mengejarku sampai bila2..hahah

tingkap said...

ohhh... inilah post yg ko ckp tu..haha kelakar ahh...

kalkulator sangat2 berguna kot... kalo xda kalkulator aku rase da lame aku join group "saya benci matematik"..gagaga...
thanks to sape yg invent calculator rase cam nak diciom kaki si inventor to...haha melampau sudaa...xD